onsdag 3 april 2013

Nu så!

Vet inte om det framgått på bloggen men Tetris är en springare. Är man ute och lös är det fullt ös medvetslös. Och eftersom hon är så lätt att ha lös så är hon ju det allt som oftast. Och även om vi går koppelpromenader brukar hon kunna smyga in lite spring ändå, Tetris kan galoppera väldigt långsamt.

Problemet om man hela tiden galopperar dit man ska är att man visserligen får lårmuskler to die for (28 cm i omkrets!) men de där små ryggmusklerna som bor innanför de stora ryggmusklerna och höftböjarmuskeln behöver inte jobba så mycket alls. Dem finns där, men är små och lata. Varför anstränga sig när bakbenen agerar motor fullt ut? Sen blir det lite av en ond cirkel, eftersom det fungerar så "bra" att benmusklerna sköter jobbet så slappar småmusklerna av mer ändå, och då blir de förstnämnda ännu starkare, osv.
Det är ingenting grävlingen har ont av nu, men i framtiden kan det bli problem.

Jag fick några övningar vi ska göra och planen är att köra på intensivt i fyra veckor och sen göra ett återbesök för att se hur läget är. Lite liknande har jag kört själv tidigare, och en har Tetris gjort självmant sen väna fem månaders ålder ;) Nu känner jag mig säkrare i utförandet och det ska bli lite ordning och reda! Vi ska...

  • Trava mer! Galopp i koppel blir ett absolut no-no, och för att hon inte ska tröttna och börja gå fot eller bita mig i skorna så ska hon få i uppgift att dra runt på mig barmarkdragstyle i nomesele. Ska bli kul att se om det är något som faller grävlingen i smaken.

  • Skritta/trava över en stege. "Vilken stege som helst, ta den du har hemma". Vi har en trappstege med två steg, det blir många repetitioner...

  • Diagonala benlyft. Jag lyfter vänster framben och höger bakben och håller sen så löst att Tetris inte kan luta mot mig utan måste hitta balansen själv. Byter sen till hö fram/vä bak och upprepar.

  • Sitta fint! Tetris paradtrick, men nu med en seriösare approach, upp till 1minut x 2 ska hon sitta stadigt på rumpan och rak i ryggen.


Det svåraste är att Tet förmodligen skulle behöva trava kontinuerligt på typ ett gåband eller i vattentrask för att riktigt stuva om i muskelminnet men vi har inte riktigt plats med ett gåband här hemma. Eller kanske med lite god vilja, men däri brister husse. Vattentrask är dyyrt och det är en bit att åka, men det kan det ju vara värt. Ska tänka ett varv till och se varthän detta slutar.  ;)  Härmed utnämner jag april till tema-månad: Fys!

4 kommentarer:

  1. Hej
    Alla muskler är bra :) Jag rek snabb trav i koppel, med cykel, i jämn trav, så hon måste sträcka ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, fast som det är nu faller hon hellre in i galopp än sträcker ut i trav när vi cyklar eftersom det är mindre jobbigt för henne :) Och alla muskler är bra men de får gärna fördela sig lite bättre ;)

      Radera
  2. Ha ha du får cykla så fort hon kan trava o sedan öka ;-)
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för peppen bästa Mija! Vi får ta och ses snart med vovvarna tror jag <3

      Radera