söndag 21 april 2013

Lydnadstävling 20/4!

Nu har vi testat våra vingar på apellplanen, och visst flög vi om än något vingligt. Hade fantastisk tur med vädret, de senaste dagarna har det varit grått och regn och när vi i tisdags var och tittade hur planen såg ut så var den helt snötäckt med en liten bäck som rann tvärs över! Igår var det soligt och fint, lite blåsigt men både snö- och bäckfritt ;)

Vi startade sist av sju ekipage, eventuellt blev det lite för mycket och tröttande för corgin att sitta vid plankanten och tagga på de andra som körde men det var för soligt att sätta henne i bilen och när jag började fundera på att gå upp till klubbstugan var det hux flux nästan vår tur. Jag var i vanlig ordning ett nervöst vrak och det märktes på att jag bland annat glömde säga "fot" och förbereda Tetris på vad som komma skulle. Som dem säger, "great dog, shame about the handler". Men jag antar att det bara är ut och tävla mer, då lär jag ju förr eller senare märka att jag överlever...

Domarprotokollet, som vanligt är ljusgrå text min egen kommentar:

Platsliggande -10 p 

Tandvisning - 9 p - Sitter ej stilla,
Reste sig upp, vred bort huvudet något. 

Linförighet - 5,5 p - Drar i kopplet, nosar. Ojämn position. Snett sitt. 
Det var jag som drog i kopplet, dålig matte som måste träna mer med kopplet på.

Läggande -5 p - Släpar. Mycket sent läggande.
Jag sa inte "fot" när jag gick, tog ett tag innan Tet förstod att hon skulle hänga på. Sen lade hon sig m y c k e t försiktigt genom att ställa sig på baktårna och saakta vicka framåt så hon låg helt utsträckt (såhär). Satte sig inte utan hävde sig bara upp på frambenen, det såg inte domaren ;)

Inkallande - 10 p

Ställande -  7 p - Går några steg.

Apportering - 9,5 p - Får gripa apporten självmant - BRA! Trampar med framtassar

Hopp över hinder - 6 p - Hoppar bra, men sitter sent.
Försökte med sitta framför och gå på mina tår istället för att sitta fot... 

Helhetsintryck - 6 p

Sammanlagt - 149, 5 poäng, andrapris.

Tre bra!
1. Tetris låg lugnt på platsliggningen, inte med hakan i backen men lugnt och utan pip.
2. Både läggande och sättande funkade fast det var bitvis rätt blött, haft lite problem med det på sistone.
3. 9,5 på apporteringen! Vi har kämpat med det här att sitta still och det har blivit otroligt mycket bättre.

Tre mindre bra
Matte, matte och åter matte. Måste bli en bättre och tydligare förare för min hund.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar