onsdag 11 januari 2012

Hoppteknik


Hoppteknik är väl ändå relativt nytt i hundsvängen såvitt jag förstår men gammalt om man har hållit på med hästhoppning. Hoppteknik handlar bland annat om att lära hunden att samla ihop sig inför ett hinder, hoppa effektivare och landa skonsammare, bedöma avstånd etc.
Jag tror att bristande teknik var en orsak till att Ambra tröttnade på agilityn. På kursen vi gick då skulle alla hundar hoppa maxhöjd på en gång eftersom "det var så det skulle bli på tävling" och Ambra, ett år och 45 cm hög skulle försöka kasta sig över en hel bana bestående av 65 cm höga hinder... Då kanske jag skulle bli lite less också.
Med Tetris som inte har gemene hunds kroppsbyggnad tycker jag det är viktigt att lära henne att hoppa rätt och bygga rätt muskler från början, därför frågade jag agilityansvarige Emma om inte Hofors BK kunde ha en temadag eller liknande. Till svar fick jag ungefär "lär henne sitta kvar så börjar vi nästa träning". Fantastiska instruktörer vi har på klubben, eller hur ;)



Och hur gick det då? Jo, med tanke på att corgin far fram som en bulldozer genom skogen och hellre försöker tugga sig igenom en stock som ligger i vägen än hoppa över den... Över förväntan! Emma höjde snabbt från att hinderpinnen bara låg på backen till kanske 15-20 cm och Tetan skuttade över utan större missöden. Det enda var väl att jag råkade ge frisignal när hon hade fokus på en synnerligen läcker bit hästskit som låg vid hinderstödet, åh så glad hon blev över att hon fick ta den. Nu ska vi köra på det här ett tag och se om vi inte kan få till "snitzen"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar