lördag 30 november 2013

Outward Hound



Tetris har fått en tidig julklapp, en klövjeväska av märket Outward Hound som sitter som en smäck. Det är inte det lättaste att hitta åt en corgi, i alla fall inte när jag helst vill prova ut i affären innan köp. Dom jag har provat har oftast haft alldeles för korta remmar för att nå runt Tetris massiva (;)) bröstkorg, väskorna har hamnat långt fram på bogen eller så har dom gått att spänna in bra men väskdelen har släpat i backen...

När vi var och handlade i torsdags såg jag att Jennys Hund & Katt hade fått in väskan i storlek M, så då chansade jag och köpte en då jag gillar modellen. Och det blev ju perfa! På översta bilden sitter den lite långt fram men då har jag inte dragit upp nackskinnet ordentligt. Tetris var väl lite milt till måttligt road när jag provade in den men på premiärturen så tuffade hon glatt på. Man såg hur hon gick in i sitt "corgi on a mission"-mode, hon ser ut som något i stil med att medicinen måste fram till Nome till varje pris, eller vad det nu är som rör sig i hennes lilla hjärna ;)

Eftersom hon var obrydd ska jag lägga i lite vikt till nästa gång, typ fulla toapappersrullar tror jag då så det blir lite volym i väskorna. Går inte så långt till en början, tog vår lilla 1kilometersrunda och det blir nog något sånt ett par gånger till innan vi får in vanan.


2 kommentarer:

  1. Hej, ursäkta en okunnig men varför har man väst med fickor? Är det för att det ska bli tyngre och hunden ska få kämpa mer på promenaden? Hur vet du vad som är för tungt? Blev lite sugen att skaffa till vår hund för hon behöver göra av med lite mer energi och så är det bra om hon syns på de mörka vägarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, ursäkta sent svar!
      Det heter klövjeväska, en del lär sina hundar att bära för att de ska kunna ta en del av packningen när de går på fjälltur eller liknande, jag använder den för att bygga muskler. När hunden bär klövjeväska balanserar den upp sig på ett helt annat sätt och får jobba lite mer, det blir som ett litet träningspass. Är alltid noga med att värma upp/av.
      Började lätt med ca 2-3% av kroppsvikten och målet är 5%, det räcker för oss. Packar man för tungt från början sliter man på hunden snarare än bygger upp den. Googla på "klövjeväska hund" så hittar du en massa nyttigt att läsa :)

      Radera