tisdag 1 oktober 2013

Handlingskurs


Ja, helgen har då varit hundspäckad och i söndags morse packade jag först ner korv i ryggsäcken och sen corven in i volvon och drog och hämtade hyfsat nyvaknade Moa och Kheisie. Vi skulle inte så långt den här gången, bara till egna bästa hemmaklubben Hofors BK! Agilitysektorn och Eva-Britt hade sett till att vi under en heldag skulle bli drillade i handlingens nobla konst av Eva-Britt själv. EB har kört agility sen -89, har en drös med erfarenheter och meriter och är en mycket pedagogisk och bra lärare, vilket dock inte betyder att man inte kan få sig en utskällning om hon tycker man beter sig helt tokigt ;) 

Det var en blandat gäng med blandade erfarenheter, från gammal SM-förare till gröningar av alla nyanser. Förutom corgi och miniåssi var det bc, normalstor aussie, bordercollie/rottweiler, ungersk vizla/curly coated samt en döv jrt/chihuahua med. Lite olika förutsättningar med andra ord, men alla gjorde grymt bra ifrån sig! Även jag själv, om jag nu får vara lite blygsam ^^

Jag utmanade mig själv mycket under dagens gång, och Tet hängde på utan hämningar! Tänkte vid flera tillfällen under banvandring att det nog är säkrast att göra si eller så, eller ditt/datt kan ju inte jag/Tetris... Men sen struntade vi i det och se på fasen om det inte gick bra ändå! Mestadels i alla fall, men det som gick snett bjuder vi på.  

Tetris rev en del när farten ökade, och Eva-Britt frågade om det var det som våra fel på tävling beror på, för annars verkade hon mycket tekniskt kunnig. Nu är det ju mest slalomfel vi har haft men å andra sidan sejfar jag mycket på tävling, lite överdrivet mycket ibland t o m.
Det vi ska träna nu är många korta pass där jag ibland bara kutar på snabbt som sjutton så Tetris känner att hon kan lägga i en högre växel och lära sig deala med hoppen utifrån det. Ja, det låter lite flummigt men jag vet vad jag menar i alla fall  ;)  

Agilitypeppen är hög, nu laddar vi för fagersta och hoppas på fortsättning snart!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar