måndag 8 oktober 2012

Tetris MH

Sådär! Nu kan vi checka av MH på Tetris att-göra-lista och konstatera att ingen blev biten, ingen försvann och flamingon låg tryggt förvar i innerfickan hela tiden ;) På det stora hela agerade hon som jag trodde att hon skulle, och jag är väldigt nöjd med min lilla kofösare! Hon avreagerade väldigt bra efter varje moment och byggde inte på sig några rädslor. I transporten mellan momenten balanserade hon på stenar, plaskade i lerpölar, tiggde godis och försökte släpa med sig alldeles för stora grenar. Som på en vanlig promenad med andra ord

På genomgången fick jag mycket beröm för den mycket trevliga corgin jag hade visat upp (det var den första dem hade haft på MH) och Tetris fick godbitar och klappar som hon tiggde åt sig från hela figgegänget genom att spela charmtroll.

Tänkte beskriva lite kort hur hon agerade i de olika momenten, och när jag orkar/har tid så lägger jag ut hela protokollet och länkar till det på hennes sida.

Kontakt - Syftet med momentet är att beskriva hundens förmåga att ta kontakt och besvara kontakt från okända människor. Först gick vi en vända runt den lilla publiken som var med och därefter gick vi mot tävlingsledaren som stod en bit därifrån. Tetris hälsade glatt på TL och följde med när denne tog kopplet och gick därifrån, hon gjorde det dessutom i hyfsat fotposition ;) Hon accepterade hanteringen då TL kände igenom henne och kikade på tänderna.

Lek - I det här momentet ser man hur intresserad hunden är av lek och av att leka med okända människor. Jag och TL kastade en kamptrasa mellan oss ett par gånger varpå TL sen slängde iväg trasan och Tetris fick springa och hämta den. Hon startade mycket snabbt och lekte mycket aktivt. I dragkamp med TL så grep hon och drog emot men tog omtag.

Förföljande och gripande - En trasa knuten i ett rep dras i zickzack längs marken för att testa hundens jaktlust. Detta upprepas två gånger. Första gången drog Tetris iväg när hon fick syn på trasan men insåg efter fem meter att jag hon inte hade mig med sig, så då kom hon rusande tillbaka. Vi gick en sväng medan repet lades ut igen. Andra gången startade hon långsamt men ökade sen farten och kom ikapp trasan. Hon grep den dock inte utan gjorde en snabb check innan hon kutade tillbaka till mig igen.

Aktivitet - Efter allt lek och spring ska man nu kolla hur hunden reagerar när man bara står still och är tråkig i tre minuter. Tetris tyckte det var aptrist, hon satt ner men hon pep och muttrade, plockade med grässtrån och kastade då och då lömska ögonkast på mig för att se om det inte skulle bli roligare än så där.

Avståndslek - En maskerad figurant kommer fram ur ett gömsle längre fram på stigen, korsar denne och gör sen lekinviter med en likadan trasa som vid första leken. Detta för att se hundens inställning till att ta kontakt och leka med en främmande person. Tetris var intresserad och skällde till några gånger när figuranten rörde sig på linjen.

När jag släppte henne rusade hon nästan ändra fram innan hon återigen insåg att hon inte hade "morsan" med sig. Hon sprang tillbaka en bit, skällde uppfodrande på mig innan hon åter sprang nästan ända fram mot figuranten. Så höll hon på ett tag tills hon frustrationshoppade jämfota på stället för att jag inte kom och hjälpte henne. Hon gick därmed inte fram till figuranten i tid och det blev ingen lek heller.

Överraskning - När man går på stigen så rycks en overall plötsligt upp framför föraren och hunden för att se hur hunden reagerar i överraskande situationer. Tetris gjorde en undanmanöver utan att vika bort blicken, skällde ett par tre skall för att se om fulingen skulle försvinna men icke. Sen gick hon en vända runt overallen och var därefter inte intresserad mer. Beskrivaren sa att hon trodde att Tetris var klar här, men eftersom hon inte får tro saker utan bara gå på vad hon ser så fick Tetris en 2'a på det här momentet eftersom hon gick ända fram först när jag satt vid overallen och lockade på henne.

Efter det så fick vi gå förbi overallen ett par gånger för att se om det fanns några kvarstående rädslor, Tetris gjorde inga undanmanövrar utan gick rakt förbi utan att visa något intresse.

Ljudkänslighet/Skramlet - Liknar overallen. Skramlet består av en kätting med grytlock fastsatt på som dras över en bit plåttak när hunden och föraren passerar. Tetris hukade sig och stannade, sen gick hon på egen hand fram till skramlet och hoppade upp på det! Hon upptäckte till sin glädje att det lät när man gick på det, så sen när vi skulle kolla kvarvarande rädslor och intresse hoppade hon upp och sprang över det vid varje passage. Så ja, man kan väl milt sagt säga att det fanns ett intresse kvar.

Spöken - Två figuranter utklädda till just spöken rör sig sakta mot föraren och hunden från höger och vänster. Sen stannar spökena och vänder sig bort. Man vill se hur hunden hanterar situationen, om den har kontroll, visar rädsla och/eller hot och agression samt nyfikenhet och hur lång tid det tar för den att gå fram till spökena.

Tetris skällde och hotade under hela tiden som spökena rörde sig mot oss. Först i utsträckt koppel framför mig och sedan, när de var väldigt nära och inte stannade, backade hon till strax framför min vänstra sida och kollade av att jag och tävlingsledaren fortfarande var med henne innan hon fortsatte skälla.

När spökena hade stannat och vänt sig om hängde Tetris kvar med mig tills jag gick och ställde mig bredvid ett av dem, då gick hon fram och tog själv kontakt med figuranten. Det ingår ingen efterkontroll i det här momentet men jag upplevde henne som ointresserad.

Lek 2 - Nu vill man se om leken har ändrats efter allt hunden har gått igenom. Tetris startade snabbt men grep till en början lite tveksamt. Hon var något segare än vid första leken.

Skott - Sista momentet består i att fyra skott avfyras för att se hur hunden reagerar. Två av dessa avfyras under Lek 2 (alltså aktivitet) och två när hunden är uppkopplad och passiv. Tetris visade ingen berördhet, gjorde en snabb kontroll och var sedan oberörd.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar