söndag 28 oktober 2012

Tävlat!


Igår drog jag och corgin till klubben i den arla morgonen för att delta i klubbmästerskapen i lydnad och därmed debutera med ett helt program under "verkliga" omständigheter. Planerna på att delta hade väl funnits där ett tag men det definitiva beslutet togs förra lördagen, och däremellan har vi inte hunnit träna mycket då Bemanningen slitit och ryckt i mig hela veckan. Förväntan på storartade prestationer var väl därmed något låg, men vi tog det som träning ;)

Eftersom alla deltagarna inte var på plats så förlades platsliggning och tandvisning till sista moment ut, vi startade som nummer tre och Tett fick ligga i bilen och vänta medan den första hunden körde. När hund nummer två hade gjort klart sin linförighet gick jag och hämtade henne och på väg mot plan busade vi med favvo-mjukisdjuret och jackärmarna. Gjorde ett läggande under gång för att se vad hon tyckte om frosten (helt ok) och sen stolpade vi ut. Hon kändes lite disträ och inte helt koncentrerad på uppgiften, om det var för att hon kände pressen eller för att hon inte fick den förväntade belöningen eller för att hon har en släng av tonårsbängel vet jag inte, men möjligtvis en kombo. I Domarprotokollet står det såhär (ljusgrå text är min kommentar):

Linförighet - 8 p - position, släpper, snett sitt, nosar, busar.
Första gången vi gick en så lång linförighet, motivationen tröt, hon spårade ekipaget före oss, och efter språng marsch passade hon på att ha lite dragkamp med kopplet ;) 

Läggande - 8,5 p - nosar vid framföring
Här hade hon hittat något mumsigt i gräsmattan precis innan vi skulle starta, fick använda min "det är så kul att jag kissar på mig" röst för att hon skulle ta sig samman.

Inkallande - 10 p
Duktiga corgin som inte använder mattes knä som bromskloss längre <3

Ställande -  6,5 p - nosar, stannar vid framföring, dk tittar på hunden
När vi ställde upp oss för ställandet fick Tetris syn på Rutan. Hela hunden lös upp när hon förstod att det skulle bli nästa moment varpå förvirringen var stor när matte stolpade iväg åt motsatt håll. Otroligt snällt betyg då det var mer än ett dk som förekom, note to self: träna mer störning med koner!


Apportering - 7 p - dk sitt, ändrar ställning
Ställde sig upp efter att ha tagit apportbocken


Hopp över hinder - 10 p


Helhetsintryck - 8,5 p - Väldigt trevligt ekipage, lite olydnad stundvis.
Snällt men oförtjänt betyg, domaren gjorde missen att sätta det innan platsliggningen... 


...och därpå följde....


Platsliggande - 0 p - går från platsen
Hade jag följt ursprungliga planen hade jag avstått platsliggningen, hade jag använd huvudet så hade jag ställt mig två meter ifrån och tränat, men tävlingsdjävulen högg mig. Tetris gick upp med tio sekunder kvar och dessförinnan var det ingen vacker syn heller med positionsbyte och mycket sneglande på den stilige unge riesen som låg en bit bort.  Skämssmäll på fingarna till matte och mycket mera träning. 





Tandvisning - 10 p
Crap, detta har vi bara tränat på bord. Mer skämssmäll och hurray för Tet som fixade det bra ändå.



Sammanlagt - 134 poäng och ett tredjepris!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar