söndag 8 april 2012

Min icke apporterande stabyhoun


Jag och min stabyhoun är lite oense om det här med apportbocken. Ambra kan vara lite milt sagt vårdslös med den och jag tycker att det är en lite smått onödig grej att få avdrag för, så jag smidde en plan enligt följande....

  • Problem - Ambra massakrerar apportbocken, förmodligen för att hon tänker på köttbullar samtidigt och är väldigt väldigt sugen.
  • Lösning - Ambra får bara belöning när hon håller den helt stilla, spelar ingen roll om det så är för en tredjedels sekund. Utöka sakta tiden hon måste hålla den stilla. 

Tyvärr så gjorde då Ambra upp en egen plan:

  • Problem - Tjockisen ger mej inga nom-nom fast ja' har äckelpäckelsaken i munnen.
  • Lösning - Vägra att ta äckelpäckelsaken i munnen eller spotta ut den fort som attan den tills tjockisen blir snabbare med köttbullarna
Så jag gav mig. Det krävdes en halv dag som innefattade en del torkad kycklinglever och en mjukisigelkott innan fröken fluff kunde tänka sig att hålla i apporten igen. Med milt tugg. Men hellre då avdrag för det än att hon inte tar den alls. Jag kanske ska prova det gamla tricket att bära runt på apportbocken som vore den en ömtålig fågelunge? Prata bebisspråk med den och klappa om den ömt. Så Ambra kanske förstår att apportbockar, dem måste man vara snälla mot. Med risk för att hon tuggar lite mer och lite fortare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar